• gratis verzending vanaf €50,-
  • gratis retourneren
  • binnen 1 tot 3 werkdagen in huis
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
No products in the cart.
Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

Wat je eet als whole food plant-based vegan

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Eerder onderscheidde ik 5 soorten vegans. De whole food vegan is er daar een van. Statistisch gezien is dit het gezondste vegan eetpatroon. Je hebt dan namelijk minder kans op ziektes als diabetes en verschillende kankersoorten en je gewicht blijft stabiel. Klinkt goed toch? Wat eet je dan zoal om zo’n #fitbody te krijgen op basis van whole food plant-based vegan voeding?

groenten-plantaardige-eiwitten

Wat betekent dat: whole food plant-based?

Whole food, plant-based betekent eigenlijk dat je als vegan zo veel mogelijk pure, ‘hele’ producten gebruikt en zo min mogelijk kookt met behulp van pakjes, zakjes en toevoegingen. Zoals de natuur het bedoeld heeft. De beweegreden hiervoor is veelal een gezondheidsreden. En dat blijkt uiterst effectief. Deze groep blijft daarom (mogelijk) nog dierlijke producten gebruiken zoals leer, zijde en honing. 

Wat eet je als whole food plant-based vegan?

 moment dat je iets koopt of wilt gaan eten, bedenk je jezelf vooral: haal ik gezonde dingen uit dit voedingsmiddel en zijn er ongezonde dingen toegevoegd? Op de eerste vraag moet het antwoord ja zijn, en op de tweede vraag nee.

Je eet veel:

  • Fruit, ongeschild
  • Alle groenten; denk aan spinazie, boerenkool, pompoen, (zoete) aardappel, mais, brocolli, bloemkool, champignons, artsijok, komkommer, erwten, courgette etc.
  • Alle peulvruchten: bonen, kikkererwten en linzen.
  • Volle granen; denk aan havervlokken, bruine reist, boekweit etc.
  • Kruiden, vers en gedroogd
  • Azijn; denk aan appelcideracijn, balsamico, rode- en wittewijnazijn
  • Koffie, water en thee

Dit eet je ook, maar minder:

  • Avocado’s
  • Noten, zoals cashewnoten, amandelmeel, notenpasta
  • Zaden en pitten, zoals zonnebloempitten, chiazaad, lijnzaad, tahin en sesamzaad
  • Olijven, in water
  • Kokosnoot, vers of gedroogd
  • Plantaardige zuivel zoals havermelk en sojamelk
  • Zoetstoffen zoals dadelpaste- of suiker
  • Tofu en tempeh
  • Smaakversterkers als sojasaus, tomatenpuree, bakpoeder, baksoda

Je vermijdt:

  • Vlees, vis en schaaldieren
  • Zuivel: eieren, melk, kaas, boter en yoghurt
  • Producten met lactose en melkwei
  • Toegevoegde olie, zowel plantaardig als dierlijk (visolie)
  • Toegevoegd zout
  • Frisdranken, energiedranken, fruitsappen en alcohol
  • Sterk bewerkte producten zoals: chips, friet, witte rijst, witte bloem, donuts, vleesvervangers met suiker, zout of olie

Mijd je dierlijke ingrediënten? Mijd ze dan ook in cosmetica!

Kies voor vegan cosmetica. Daarmee bespaar je niet alleen dierenleed en kies je voor een milieuvriendelijk product, het biedt ook veel voordelen voor je huid. Waar wacht je nog op?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!