• gratis verzending vanaf €50,-
  • gratis retourneren
  • binnen 1 tot 3 werkdagen in huis
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
No products in the cart.
Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

Wat is gezonder: vlees of vegan?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Aangetoond is dat een veganistische levensstijl bijdraagt aan een betere leefbaarheid op aarde doordat het een vele malen kleinere voetafdruk heeft dan dierlijk voedsel. Wat betekent dat het minder impact maakt op het milieu. Maar wat is nu het verschil tussen een carnivoor en een vegan als we het hebben over gezondheid? Met andere woorden, wat is gezonder: vlees of vegan eten? Wat voor soort voedsel is goed en kan juist ziektes veroorzaken? Maar ook, wat is het gezondste en duurzaamste dieet voor ons, de toekomstige generaties en de planeet. Het blijft uiteraard een keuze, dat wil ik graag even benadrukken, echter leg ik in dit artikel uit dat het eten van veel vlees niet de gezondste keuze blijkt. Na het lezen van dit artikel weet je wat je eet. 

De cijfers liegen er niet om

Vegans hebben substantieel lagere sterftecijfers dan vlees-eters. Dat vegan eten gezonder is dan vlees eten laten onderstaande cijfers duidelijk zien. 

De JAMA Internal Medicine Journal publiceerde een studie dat af werd genomen door wetenschappers aan de Massachusetts General Hospital. Deze studie monitorde de gezondheid en het dieet van 130.000 mensen gedurende 30 jaar. Zij concludeerde het volgende:

  • Elke 3% calorietoename door plantaardige eiwitten verminderd het sterfterisico 10%.
  • Elke 3% calorietoename door plantaardige eiwitten verminderd het sterfterisico door hartziekte met 12%.
  • Elke 10% calorietoename door dierlijke eiwitten verhoogt het sterfterisico 2%.
  • Elke 10% calorietoename door dierlijke eiwitten verhoogt het sterfterisico door hartziekte met 8%.
  • Door eieren te vervangen door plantaardige eiwitten verminderd het sterfterisico met 19%.
  • Door het elimineren van onbewerkt rood vlees verminderd het sterfterisico met 12%.

*Uiteraard zijn risico’s altijd hoger wanneer dit in combinatie is met overmatig roken, alcoholgebruik en overgewicht. (Independent, 2016).

vlees

Vlees als statussymbool

En toch eten we massaal vlees. Waarom is vlees zo’n ding in onze maatschappij? 

Men eet veelal vlees omdat ‘we nu eenmaal leven in een cultuur van vlees’ volgens Lynn Frewer, hoogleraar voedsel en consumentengedrag aan de universiteit van Newcastle. Vlees was vroeger een kostbaar product en werd daarna in de jaren vijftig gezien als een statussymbool. Vandaag de dag is het altijd en overal beschikbaar tegen een lage prijs (Vrij Nederland, 2016).

Bewerkt vlees is net zo slecht als sigaretten, asbest en plutonium

Dit is uiteraard niet wat men wil horen. Vele zullen het bovendien onrealistisch vinden. De World Health Organization (2015) zegt echter dat bewerkt vlees zoals hotdogs, bacon, worst, salami, peperoni en vleesbeleg kankerverwekkend is voor de mens. Volgens hen is bewerkt vlees daarom net zo schadelijk voor de gezondheid als dat sigaretten, asbest en plutonium dat zijn. Zij zeggen zelfs dat het eten van een portie van 50 gram bewerkt vlees per dag de kans op dikkedarmkanker verhoogt met 18%. 

Vlees maakt je dus ziek

Het is wetenschappelijk aangetoond dat het eten van vlees serieuze gevolgen kan hebben op de gezondheid van de mens. Iets waar de consument zich niet altijd bewust van is omdat de vleesindustrie zijn best doet deze informatie te verdoezelen. Maar laten we eerlijk zijn. Zodra je je bewust wordt van deze wetenschap is het nog steeds lastig te minderen met het eten van vlees. We zijn er mee opgegroeid en vinden het heerlijk. Bovendien is het volgens velen onderdeel van een gezond dieet. Niets is minder waar. Aangetoond is dat door het eten van vlees de mens een verhoogt risico heeft op het ontwikkelen van de volgende ziektes:

1. Diabetes Type 2

Diabetes wordt veroorzaakt door voeding dat het vetgehalte in het bloed opbouwt, en dus niet door een inname van veel koolhydraten of suikers, aldus medisch onderzoeker Dr. Neal Barnard. Daarmee doelt hij specifiek op een normaal dieet met vlees en dierlijke producten. Een Harvard studie toont bovendien aan dat het consumeren van 1 portie verwerkt vlees per dag de kans op diabetes verhoogt met 51% (What the health).

2. Hartziektes / Cardiovasculaire ziekte

Jaarlijks sterven meer dan 17 miljoen mensen aan cardiovasculaire ziekte wat het wereldwijd de grootste doodsoorzaak maakt (What the health). Volgens Dr. Neal Barnard draagt het roken van sigaretten en eten van dierlijke producten enorm bij aan hartziekten. Arts, auteur en Olympisch kampioen Dr. Caldwell Esselstyn beaamt dat. Maar hij toont ook aan dat het omkeerbaar is. Volgens een studie van Dr. Esselstyn kan 99,4% van de gevallen met ernstige hartproblemen worden voorkomen door een plantaardig dieet.

3. Kanker

Slechts 10% van kanker is genetisch bepaald (What the health). Arts en auteur, Dr. Michael Greger zegt dat elke kanker wordt veroorzaakt door 1 DNA-mutatie. Daar ga je echter niet direct dood aan. Het wordt pas gevaarlijk als er een miljard kankercellen zijn ontstaan. We moeten daarom de groeihormonen in ons lichaam verminderen zodat de cellen niet worden verdubbeld. IGF-1 is een voorbeeld van zo’n groeihormoon. Alle dierlijke eiwitten vergroten het niveau van IGF-1 aldus Dr. Greger.

melk

Melk is niet goed voor elk

Is het niet onnatuurlijk om melk te drinken? Een koe produceert melk om haar kalfje zo snel mogelijk te laten groeien. Wij zijn de enige soort die melk drinkt van een ander soort én die melk drinkt als volwassene. Als je er zo over nadenkt is dat best gek toch?

Bovendien is ons lichaam oorspronkelijk niet gemaakt om lactose afkomstig uit zuivelproducten (met name melk) te verwerken. Wereldwijd is ongeveer 75% van de bevolking niet in staat lactose af te breken als volwassenen. Dit noemen we een lactose intolerantie. In Europa, Noord-Amerika en Australië komt dit het minst voor omdat dat deze groepen vaak dagelijks zuivelproducten consumeren (Health Line, 2017). Daarnaast tonen verschillende onderzoeken serieuze relaties aan tussen zuivelproducten en ziektes en aandoeningen, zoals:

1. Kanker

Melk wordt zelfs geassocieerd met een verhoogde kans op kanker; prostaat- borst- en eierstokkanker (Dreena Burton, 2012). Dr. T. Colin Campbell, auteur van The China Study, stelt dat caseïne, het belangrijkste eiwit in melk, direct gelinkt is aan kanker. Het is zelfs een van de meest significante ‘kanker-opwekker’ aller tijden. De baanbrekende documentaire, What the Health, ondervond zelfs dat zuivel het risico op prostaatkanker bij mannen kan verhogen met 34%. Daarnaast zeggen zij dat vrouwen die al eens borstkanker hebben overwonnen de kans verhogen om hier uiteindelijk aan te overlijden met 49%, simpelweg door dadelijks een portie zuivel te consumeren.

2. Osteoporose

We zijn opgegroeid met het fabeltje dat melk goed is voor je botten. Dat werd ons wijsgemaakt door de melkfabrikanten. Dr. Michael Greger beweert dat het tegenovergestelde waar is. Hij zegt dat mensen die melk drinken vaker een heup breken, vaker kanker hebben en korter leven. In landen met een hogere consumptie melk komt osteoporose veel vaker voor (What the Health).

3. Auto-immuunziekte

Dr. Milton Mills, stelt dat er een duidelijk verband is tussen zuivelproducten en auto-immuunziektes. Dat kan zich uiten in overmatige slijmproductie en verergering van astma bij kinderen die er gevoelig voor zijn. Maar ook bij volwassenen. (What the Health).

eieren-vegan-gezondheid

En eieren dan?

Het eten van 1 ei per dag is net zo slecht als het roken van 5 sigaretten als je het hebt over levensverwachting (What the Health). Maar hoe dan? Eigeel bevat een van de grootste concentraties van verzadigde vetten en cholesterol. Maar ga eens na.. een kuikentje leeft er 21 dagen van zonder energie van buitenaf te krijgen. Het is puur vet en cholesterol. Als we dit in onze bloedstroom brengen, vormt het een laag op de rode bloedcellen. Als gevolg wordt ons bloed dikker en kleveriger. Het verandert de hormoonniveaus en cholesterolniveaus. Het eten van eigeel kent geen voordelen voor de gezondheid, aldus Dr. Michael Klaper, arts en auteur.

Commerciële eieren (eieren voor de verkoop) komen van kippen die voor de verkoop worden gehouden. Deze kippen krijgen antibiotica toegediend om ze groter te maken. Ze krijgen doorgaans mais en soja welke genetisch gemodificeerd zijn (bt-toxine, mais, rondup ready-corn, en -soja). Die beïnvloeden de bacteriën en het microbioom van de kip en daarna die van jou omdat jij ‘m opeet. Een commercieel kippenei bestaat voornamelijk uit omega 6. Geen omega 3 wat het een zeer slecht profiel maakt. De verhouding van Omega 6 en Omega 3 in een westerse dieet is al uit balans en wordt hierdoor versterkt.

kaas-gezonder-vlees-of-vegan

Kaas kan wel toch?

Volgens Dr. Alan Goldhamer (oprichter van TrueNorth Health Centre) is kaas misschien wel het gevaarlijkste dierlijke product als het gaat om je gezondheid. Het is een zeer bewerkt voedselproduct dat niet alleen natuurlijke verzadigde vetten bevat maar ook veel zout (What the health).

Hoe zit het met vis?

Het eten van visvlees is ook schadelijk voor de mens. Zowel wilde vis evenals gekweekte vis leven in water dat steeds zwaarder vervuild wordt. Bovendien neemt hun vlees gevaarlijke gifstoffen op zoals kwik en dioxines (PETA, 2011). Mensen worden ook bloot gesteld aan de giftige stoffen wanneer zij vis consumeren. Om die reden stelt de RIVM (Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu) een veiligheidsnorm vast. In 1 vis mag 0,5 – 1 mg/kg kwijt zitten. Per portie voldoet alleen de haring hieraan. Bij makreel en tonijn wordt de veiligheidsnorm al bij een portie overschreden (Sea the truth).

gezonder-vlees-of-vegan-zalm

Maar dat betekent we allemaal een eiwittekort krijgen..

Nee hoor, geen zorgen. Alle eiwitten zijn namelijk afkomstig van planten aldus Miltion Mils, (IC arts). Ik hoor je denken.. maar je eet toch juist vlees en zuivel voor de eiwitten? Nou, het zit zo. Alleen planten kunnen stikstof uit de lucht halen, de moleculen opbreken en stikstof gebruiken voor aminozuren die dan eiwitten maken. Alle eiwitten van een dier zijn dus als het waren gerecyclede plantaardige eiwitten.

We maken ons vaak druk of we wel genoeg eiwitten binnen krijgen. Grappig als je weet dat de meeste mensen bijna twee keer zoveel consumeren. De marketingcampagnes hebben wederom hun succes bewezen (Susan Levin, diëtist). Volgens Dr. Michael Greger is het probleem niet of we voldoende eiwitten binnenkrijgen maar hoe je genoeg vezels binnenkrijgt. Dr. Neal Barnard voegt daaraan toe dat je met een plantaardig dieet voldoende en betere voedingsstoffen binnenkrijgt. Hij stelt zelfs dat dat bij een dierlijk dieet niet lukt (What the health).

gezonder-vlees-of-vegan-vegan sap groen-duurzaam-leven

De oplossing: een plantaardig dieet

De conclusie is luid en duidelijk op de vraag: wat is gezonder, vlees of vegan? Met hoofdletters is dat VEGAN ETEN. Plantaardige voeding is de oplossing. Dat klinkt heel zweverig en hippie-achtig maar dat is het zeker niet. Even wennen is het waarschijnlijk wel. Bij een plantaardig dieet komen bijna alle calorieën voort uit vier basis categorieën: fruit, groente, granen en peulvruchten. Deze bevatten weinig vet maar tegelijkertijd veel vezels (Food Choices).

 

De gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet

Een veganistisch of plantaardig dieet heeft een aantal voordelen (A healthy life, 2017):

  • Het verminderd ontstekingen.
  • Het verminderd de kans op hart- en vaatziekten.
  • Het verlaagt de bloeddruk.
  • Het kan je beschermen tegen type 2 diabetes.
  • Het maakt je minder vatbaar voor verschillende vormen van kanker.
  • Het verlaagt de cholesterol.
  • Het verlaagt de bloedsuikerspiegel.
  • Het verbetert de nierfunctie.
  • Je huid gaat stralen.
  • Je krijgt een schoner lichaam.
  • Je leeft langer en gezonder.

Hoe ziet zo’n dieet eruit?

Een plantaardig dieet klinkt spannend, moeilijk en saai. Maar niets is minder waar. Als je je er echt voor openstelt gaat er een hele nieuwe culinaire wereld voor je open met smakelijke, voedzame maaltijden waar je van verzadigd raakt. Er zijn voldoende lekkere recepten te vinden op internet, van smoothies tot soep en salades, tot pasta’s, curry’s en ovenschotels, tot brownies en carrot cakes. Om je vingers bij af te likken. Het hielp mij heel erg om receptenboeken door te spitten. Wellicht een leuke tip voor jou?

Dit vegan havermout recept proberen?

Een van mijn persoonlijke, vegan favorieten... Ik leg uit hoe je het maakt. En als zelfs ik het kan, dan kun jij het ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!