• gratis verzending vanaf €50,-
  • gratis retourneren
  • binnen 1 tot 3 werkdagen in huis
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
No products in the cart.
Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

Is veganisme een hype of trend?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Er gaat geen dag voorbij dat we niet worden overspoeld met modeverschijnselen. De nieuwe must haves. Vegan lijkt het nieuwe modewoord. Maakt dat veganisme een hype of trend? 

Het verschil tussen hype en trend

De van Dale noemt een trend een “ontwikkelingslijn”. Een “richting”. Een hype omschrijven zij als “iets nieuws dat tijdelijke aandacht trekt, maar weinig voorstelt”. Maar als een hype ook tot een trend kan uitgroeien, maakt dat  veganisme een hype of trend? 

de-aarde-warmt-op

Beantwoording van langdurige behoefte

Een goede trend sluit aan bij een behoefte die er al langer was. Het moet waardering en erkenning kunnen geven of sociaal contact faciliteren. Als een hype ver van deze behoefte afstaat, is de kans klein dat het ook een trend wordt. 

Veganisme beantwoordt een langdurige behoefte. Waar we allemaal, diep van binnen, het wreed vinden om dieren geslacht te zien worden voor onze neus, om ze vervolgens op te peuzelen en daar ook nog eens van te genieten, biedt vegan eten een antwoord. Wat eerst nog vrij ingewikkeld leek, is nu een stuk simpeler geworden. Met een hoop vleesvervangers in de koelschappen en meer aandacht voor vega-recepten in de kookboeken lijkt het makkelijker dan ooit.

Een acceptabele prijs

Wil een trend echt aanslaan, dan is een acceptabele prijs noodzakelijk om een marktpenetratie te bewerkstelligen. Daarnaast moet dit product ook kunnen concurreren met de huidige producten in die markt. 

Vegan voeding wordt steeds betaalbaarder. Doordat het aanbod toeneemt en er meer aanbieders van vegan voeding op de markt komen, stijgt het aanbod en daalt de prijs. Er zit nog steeds een verschil tussen de prijs van vlees en vleesvervangers, echter is het nu al betaalbaarder dan ooit. Gezien de toenemende vraag vanuit de consument, lijkt het mij niet meer dan logisch dat vleesvervangers en vegan voeding eerder goedkoper dan duurder zal worden. 

Veganisme is een blijvertje

Eigenlijk weten we dat nu nog niet. Pas over een hele poos kunnen we met zekerheid zeggen tot welke categorie de vegan populariteit toe behoort. Of veganisme een hype of trend is. Als je echter naar bovenstaande trendindicatoren kijkt, durf ik wel te stellen dat veganisme een trend is. Een blijvertje. En daar word ik blij van. 

Vier jaar geleden had ik nooit gedacht we nu hier zouden zitten. Een wereld die mede door de klimaatveranderingen en bewustwording van voedingskeuzes nu openstaat voor vegan voeiding. Veganisten zijn al lang geen geitenwollensokkentypjes meer, maar zijn je girl next door. Of boys. 

Make-up is de snelstgroeiende productcategorie in de vegan markt. De vraag naar persoonlijke verzorgingsproducten wordt een van de key trends als het gaat om marktgroei, met dank aan de bewustwordingsgroei ten op zichten van cruelty  free beauty. 

Wil je zien welke vegan make-up wij voor je in petto hebben?

Ons aanbod vegan make-up is vegan, 100% natuurlijk & dierproefvrij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!