• gratis verzending vanaf €50,-
  • gratis retourneren
  • binnen 1 tot 3 werkdagen in huis
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
No products in the cart.
Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

De 5 grootste vegan instinkers

Toen ik inmiddels alweer BIJNA 2 jaar geleden (woehoeee) een vegan leefstijl introduceerde bij mijzelf en plantaardige gerechten ging testen en toetsen,

Nagellakremover: met of zonder aceton?

Dat er aceton in nagellakremover zit, weten we. Dat je ook voor een acetonvrije nagellakremover kunt kiezen, weten we ook. Weet je

Vegan guide: hoe word je vegan?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Vegan restaurantjes schieten als paddestoelen uit de grond. Ook het plantaardige assortiment in de supermarkt wordt steeds verder uitgebreid. Maar wanneer ben je vegan en hoe word je eigenlijk vegan? Deze guide helpt je op weg.  

 

Wanneer ben je een vegan?

De Vegan Society in Engeland geeft de volgende omschrijving voor veganisme:

“Veganisme is een leefstijl waarbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding en andere doeleinden; voor zover mogelijk en praktisch haalbaar.” 

 

Als vegan:

  • Eet je geen dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel, eieren, honing, gelatine en dierlijke e-nummers.
  • Gebruik je geen verzorgingsproducten waar dierlijke producten in zijn verwerkt of waar dierproeven op zijn gedaan. 
  • Draag je geen kleding die gemaakt is van dieren zoals bont, leer, wol, dons, vilt, veren en zijde.
  • Gebruik je geen dieren voor sport of andere vormen van entertainment zoals een dierentuin.

 

Waarom ben of word je een vegan?

De meeste vegans vinden dieren de belangrijkste reden om voor een plantaardige leefstijl te kiezen. Zij zien dieren niet langers als dingen of producten om uit te buiten en te gebruiken. Zij zien deze dieren als levende wezens met gevoel voor angst en blijdschap net als de mens. Daarnaast kan ook eigen gezondheid, milieu en medemens tot de beweegreden behoren. Lees daar hier meer over. 

 

Wil jij jouw leefstijl veganisten? Deze stappen helpen je op weg.

 

 

Stap 1: vegan koken

De switch naar een vegan leefstijl begint bijna altijd bij vegan eten en dus koken. Om de lekkerste vegan recepten te ontdekken moet je toch echt even in de kookboeken duiken. Vegan eten laat je op een nieuwe manier naar eten kijken. Zo verandert je smaak mogelijk doordat je minder toegevoegde suikers tot je neemt en op natuurlijkere basis kookt. 

Onderstaande kookboeken zijn echte aanraders voor de beginnende vegan:

 

 

Tip: kies elke week 2 vegan recepten uit die je nog niet kent. Op deze manier kun je experimenten met smaken en kom je er vanzelf achter wat je lekker vind.

 

Het plantaardige dieet

Als veganist bestaat jouw voedingspatroon uit plantaardige producten zoals:

  • Groente 
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Graanproducten
  • Noten
  • Zaden

Een volwaardig vegan voedingspatroon bestaat uit plantaardige ingrediënten die rijk zijn aan eiwitten, gezonde vetten en vitamines en mineralen. 

 

1. Eiwitten

Eiwitten bestaan uit aminozuren die je nodig hebt voor de opbouw van cellen, structuren, organen en spieren in je lichaam. Er wordt vaak gezegd dat eiwitten enkel uit dierlijke producten worden gehaald maar niets is minder waar. Een vegan haalt haar eiwitten uit:

  • Peulvruchten zoals zwarte bonen, kidneybonen, bruine bonen, chilibonen, linzen, kikkererwten, witte bonen en sojabonen (en producten die hiervan gemaakt zijn zoals sojamelk, sojayoghurt en tofu)
  • Volkoren granen zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst, bulgur en quinoa
  • (Ongezouten) noten

 

2. Gezonde vetten

Een vegan krijgt door haar plantaardige voeding vaak meer gezonde vetten binnen in de vorm van onverzadigde vetten. Met name omega-3 is belangrijk. Deze vul je aan met:

  • Lijnzaad
  • Chiazaad
  • Walnoten

 

3. Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen zijn de regulerende stoffen in het lichaam. Ze helpen onder andere je immuunsysteem in stand te houden en zorgen voor een gezonde darmflora. Ook helpen zij bij het aanmaken van weefsels (zoals spieren en botten) in je lichaam.

  • Ijzer haal je uit peulvruchten en graanproducten in combinatie met vitamine C. 
  • Dus eet een sinaasappel bij volkoren brood, voeg wat fruit toe aan je havermout en eet voldoende groente bij zilvervliesrijst.
  • Calcium haal je uit groente, noten en peulvruchten. 
  • Vitamine B12 mis je bij een veganistisch dieet. Slik dus dagelijks supplementen hiervoor. 
  • Magnesium zit in volkoren granen, groente en noten. De Gezondheidsraad adviseert dagelijks minimaal 250 gram groente en minimaal 200 gram fruit te eten. Kies als vegan daarbij vooral voor groene bladgroente zoals spinazie, boerenkool en bladsla. 

 

Kleine stapjes of meteen all the way?

Dat is uiteraard geheel aan jou. Vind je het lastig om één keer te switchen. Kies dan voor kleine stapjes door bijvoorbeeld te beginnen met het ontbijt te veganizen. 

 

 

Stap 2: vegan verzorgingsproducten

In verzorgingsproducten en cosmetica zitten veel dierlijke producten verstopt. Wanneer je ervoor kiest geen dierlijke producten te eten dan wil je ze toch ook niet op je gezicht smeren? Deze stap is misschien wel het makkelijkst en snelst te realiseren. Door simpelweg producten te vervangen die dierlijke ingrediënten bevatten zoals:

  • Bijenwas
  • Collageen
  • Honing
  • Hyaluronzuur
  • Karmijn (E120)
  • Keratine
  • Zijde

De complete lijst vind je hier. 

Vervang deze verzorgingsproducten door vegan alternatieven zoals:

 

   

 

We hebben de fijnste vegan verzorgingsproducten en cosmetica voor je op een rij gezet. Neem snel een kijkje in de shop. 

 

 

Stap 3: vegan kleding

Als vegan draag je geen kleding die gemaakt is van dieren zoals:

  • Bont
  • Leer
  • Wol
  • Dons
  • Vilt
  • Veren 
  • Zijde

 

In deze Nederlandse webshops vind je leuke, fasionable vegan kleding, schoenen en accessoires. 

  • https://www.geitenwollenwinkel.nl/groen-eerlijk-vegan/
  • https://www.wolfandstorm.com
  • https://deniseroobol.com/webshop/categories/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!