Een uitgebalanceerd plantaardig voedingspatroon volgens Tom & Cilla

De bermuda driehoek van ongezonde & ongezonde voeding. Dat is waar Tom & Cilla, die je kunt kennen van squatcilla,  VeganAnimal en Plantastic Healthhub, tijdens Vegfest 2018 op een inspirerende manier over spraken. Wat houden deze bermuda driehoeken in? Dat lees je hier!

 

Bermuda driehoek van ongezonde voeding

Tom & Cilla vertellen dat de volgende 3 ‘factoren’ ongezonde voedingskeuzes veroorzaken:

  • Met mate
  • Lekker
  • Oergevoel

Wat bedoelen ze hier precies mee?

 

1. Met mate

Met mate is een ‘vaag begrip’. Wat jij beoordeeld als ‘met mate’ vindt, vind ik misschien al heel erg veel of juist totaal niet. Met mate is eigenlijk gewoon een manier om een excuus te vinden voor een ongezondere voedingskeuze. Want als je iets met mate eet klinkt het al minder erg toch?

 

2. Lekker

Veel mensen geven aan vlees te blijven eten omdat het gewoon zo lekker is. Met andere worden, gezonde voeding is niet of minder lekker. Hoe het eigenlijk zit, is dat je lichaam gewend raakt aan je voedingspatroon. Kies je veelal voor vettig en gezoet eten dan zal je lichaam daar ook naar blijven vragen. Maar dompel je jezelf een tijdje onder in plantaardige voeding, wat inderdaad even wennen zal zijn, dan zul je dit na een tijdje ook veel lekkerder gaan vinden en zelfs gaan craven. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden.  

 

3. Oergevoel

Anderen eten vlees omdat het bijdraagt aan ons oergevoel. Onze voorouders aten het ten slotte ook toch? Tja, dat denken we. En daar gaat het dus ook mis. Onze voorouders waren meer verzamelaars dan jagers. In feite aten zij dus helemaal niet zoveel vlees. 

 

plantaardige voeding

Bermuda driehoek van gezonde voeding

En dan nu het gezonde voedingspatroon. Waaruit bestaat deze? Tom & Cilla vertellen dat het belangrijk is om de volgende 3 voedingsbronnen in balans te houden:

  • Vezels
  • Antioxidanten 
  • Eiwitten

 

1. Vezels

De norm voor een gemiddeld persoon is minimaal 40 gram vezels per dag. Echter, eten eten we gemiddeld slechts 20 gram. Te weinig dus. Tom zegt dat teveel vezels eten niet kan dus vrees niet en eet gerust wat meer vezelrijke voeding. Denk daarbij aan:

  • Groente
  • Fruit
  • Noten
  • Zaden
  • Granen

 

2. Antioxidanten

Daarnaast is het belangrijk voldoende antioxidanten binnen te krijgen. Antioxidanten beschermen namelijk tegen ziektes, ouderdom, herstel van spieren en nog veel meer. Maar hoe herken je antioxidanten? Nou, zegt CIlla, dat is heel makkelijk. Kleurrijke voeding staat gelijk aan antioxidaten. Dus, eat the rainbow! En ook hierbij geldt, een overschot bestaat niet. Zorg wel voor een goede variatie van:

  • Groente
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Noten

 

3. Eiwitten

Last but not least, het omstreden eiwit. Die je heus wel uit plantaardige voeding kunt halen. Hoeveel eiwitten je nodig hebt, reken je uit met de volgende formule:

Aantal benodigde eiwitten (gr) = 0,8 x gewicht (kg) 

Als je flink sport dan is het iets meer. Reken dan met 1 i.p.v. 0,8. Wat hierbij goed is om te weten, is dat je lichaam niet onbeperkt eiwitten op kan nemen. De max per maaltijd is 25 tot 35 gram. En dan heb je nog goede en slechte eiwitten. Goede eiwitten zitten in groente en fruit. Daarbij is het voordeel dat er naast de eiwitten ook andere goede voedingsstoffen in zitten. Een voorbeeld van slechte eiwitten is een pizza. De aminozuren (die onderdeel uitmaken van eiwit) die je zoveel mogelijk moet minimaliseren zijn:

  • Methionine
  • Leucine 

Wat deze stofjes doen? Ze verkorten je leven. Dus, hoe meer je hiervan eet, hoe schadelijker. Kies dus voor producten die een laag gehalte aan deze stofjes hebben zoals peulvruchten. Dierlijke eiwitten daarentegen bevatten een hoge hoeveelheid methionine en leucine. 

 

Tip: Choiu

Tot slot geven Tom & Cilla nog een tip en dat is Choiu, wat lang leven betekent. Een levenswijze van een groep Japanners die bewezen langer en gezonder leven. Hoe ze dat doen? Door te eten totdat je 80% vol zit. Niet meer. En door leucine en methionine level laag te houden. 

Leave a Comment

0
vitamine b12vegan ontbijt