INFORMATIE & INSPIRATIE OVER (VEGAN) COSMETICA & LIFESTYLE

Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

Trends & onderzoek: de wereldwijd, groeiende vegan markt

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Grand View Research, consultancy en research bedrijf, deed onderzoek naar de vegan cosmetica markt, de omvang en de trends. Dat die vegan markt groeit als kool lees je in deze beknopte samenvatting van het rapport. 

Grand View Research concludeert het volgende:

  • In 2017 is de wereldwijde vegan cosmetica markt geschat op 12,9 miljard USD
  • De vraag naar persoonlijke verzorgingsproducten wordt een van de key trends als het gaat om marktgroei, met dank aan de bewustwordingsgroei ten op zichten van cruelty  free beauty.
  • Make-up is de snelst groeiende productcategorie in de vegan markt. 
  • Deodorant en parfum hebben het kleinste marktaandeel. Echter, is deze categorie wel snel groeiende. 

Hoe kan dat dan, volgens Grand View Research?

1. Je wordt steeds bewuster en maakt bewustere keuzes

Consumenten wereldwijd zijn zich steeds meer bewust van de effecten van hun aankopen ten opzichte van de maatschappij en het milieu. Consumenten kiezen bewuster en kijken ook steeds vaker naar pure materialen en die van natuurlijke oorsprong. Het maken van een zo’n klein mogelijke impact op het milieu wordt steeds vaker meegewogen bij productkeuzes. 

2. Competitie vraagt om innovatie 

De cosmetica-industrie is heel competitief en vraagt daarom om innovatieve en effectieve producten. Een groeiend milieubewustzijn heeft ervoor gezorgd dat verschillende bedrijven nu materialen vermijden die van pure, dierlijke afkomst zijn die ze vervolgens vervangen door natuurlijke ingrediënten die net zo effectief zijn. 

plantaardige-voeding

3. In de kijker via social media 

Bovendien stijgt het aantal beauty blogs en social media accounts die prediken dat “troepvrije make-up” en “natuurlijke cosmetica” het beste is voor je. Ook dit heeft de groeiende vegan markt een stimulans gegeven volgens dit onderzoek.

Het beïnvloeden van de opvatting van consumenten ten opzichte van vegan producten, samen met de groeiende vraag naar duurzame producten, maakt dat de vraag naar natuurlijke producten stijgt. De groeiende vraag naar troepvrije huid- en haarverzorgingsproducten, samen met een verandering in lifestyle zorgen volgens Grand Review Rearch de komende tijd voor een verdere groei van de markt. 

4. Celebs geven het voorbeeld, wij volgen

Kortom, veganisme is een groeiende trend, in het bijzonder onder de jongere generatie, en speelt een centrale rol in de verdere ontwikkeling van deze markt. Het is nu zelfs trendy, doordat veel verschillende A-artiesten veganisme supporten en de voordelen van een vegan leefstijl openlijk laten zien. 

Waarom kiest de cosument dan expliciet voor vegan en dierproefvrij?

Grote cosmeticafabrikanten in de wereld realiseren zich hoe belangrijk het is dat zij producten maken met een minerale basis en plantaardig in plaats van dierlijke ingrediënten te gebruiken. Vegan cosmeticaproducten hebben namelijk de superieure en gunstige eigenschappen die een genezend en rustgevend effect hebben op de huid.

De haarverzorgingsindustrie maken tegenwoordig vegan shampoos en conditioners; die zijn goed te vinden. Vegan haarmousse, gel, spray, haarmaskers, etc. zijn wat lastiger te vinden volgens het rapport. Daar sluit ik mij 100% bij aan! Het is niet voor niets dat je deze producten nog niet terugvindt in onze shop… Volgens het rapport gaat het aanbod in vegan haarstylingsproducten wel toenemen, aangezien steeds meer bedrijven hier volle bak in investeren. Super slim!

vegan-ontbijt-trends-ontwikkelingen-vegan-markt

Cruelty free make-up kent veel voordelen

Zoals: 

  • minder ingrediëntengebruik;
  • geen schadelijke chemicaliën;
  • geen gebruik van dierlijke bijproducten;
  • veel vocht uit plantenextracten en; 
  • een super geschikt voor de gevoelige huid. 

Het toenemende bewustzijn van de voordelen van deze producten staat op het punt de groei van de markt te stimuleren.

Of course – worden de mannen niet overgeslagen…

Naast de reguliere cosmetica die (toch wel vooral) gemaakt wordt voor vrouwen, kijken diverse grote fabrikanten nu ook naar vegan verzorgingsproducten voor mannen, zoals Bulldoy en The Body Shop. 

Als we Grand View Research mogen geloven, gaat het vegan cosmetica aanbod dus alleen maar toenemen. Dat juich ik van harte toe! Hopelijk zie je op korte termijn de nieuwe producten al in onze webshop. Wil je weten wat we nu al aanbieden? Check it out! 

vegan cosmetica

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!