• gratis verzending vanaf €50,-
  • gratis retourneren
  • binnen 1 tot 3 werkdagen in huis
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

Niets anders dan rauw voedsel volgens het Raw Vegan voedingspatroon

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

In het artikel 5 soorten vegans somde ik al 5 verschillende plantaardige voedingspatronen op, waaronder de Whole Food Pland Based Vegan en Ethische Vegan. In dit artikel licht ik de Raw Vegan toe, plus het Raw Till 4 voedingspatroon. Wat is het en wat eet je dan (niet)?

Wat eet je volgens het Raw Vegan voedingspatroon? 

Bij het Raw Food voedingspatroon waarbij je alleen maar voedsel eet:

  • rechtstreeks van moeder natuur;
  • biologisch;
  • zonder al te veel toevoegingen en aanpassingen en
  • verhit haar eten niet boven de 42 graden.

In het geval van de Raw Vegan voeg je daarna toe dat je enkel plantaardige producten eet. 

raw vegan

De gezondheidsvoordelen van Raw Food

Dr. Howell onderzocht namelijk dat bepaalde enzymen, vitaminen en mineralen in voeding gedeactiveerd worden bij een verhitting boven de 47,77 graden Celsius. Al vanaf ons twintigste levensjaar gaat de enzymproductie van het lichaam omlaag en volgens Dr. Howell kan een enzymtekort resulteren in talloze gezondheidsklachten, zoals allergieën, diabetes en vermoeidheid en uiteindelijk zelfs kanker. Het is dus zaak om te profiteren van de voedselenzymen uit rauwe of laag verhitte voeding, daarnaast helpen deze enzymen ook nog eens met de spijsvertering.

Wat eet je dan?

Je eet voornamelijk veel:

  • Fruit
  • Groenten
  • Noten
  • Zaden
  • Granen

Raw Till 4

Gaat de hele dag rauw, plantaardig voedsel je te ver? Dan kun je ook nog kiezen voor het Raw Till 4 voedingspatroon. Dit dieet is bedacht door Youtube-vlogger Freelee the Banana Girl. In onderstaande video laat zij zien wat zij doet en eet op een dag eet, mocht het je interesseren 😉 

Hoe werkt het?

Volgens Freelee mag je onbeperkt koolhydraten eten van onebwerkt, plantaardig voedsel. Je komt bij zo’n dieet ongeveer uit op:

  • 80% koolhydraten
  • 10% vet
  • 10% eiwit

Het advies van Freelee is om:

  • voor je ontbijt en lunch minimaal 1000 kilocalorie aan friet te eten
  • Maaltijden van 1 tot 2 ingrediënten te eten. Dit zou je spijsvertering ten goede komen en een opgeblazen gevoel voorkomen. Geen fruitsalade met een mengelmoes dus. 

Met andere woorden, je eet bijvoorbeeld als ontbijt 9 bananen of grote mango’s, of 35 dadels. Of als lunch 20 nectarines of 12 peren.  Dat lijkt mij persoonlijk wat heftig, maar ieder zijn ding. 

Na 16:00 uur eet je vervolgens een warme, koolhydraatrijke en vetarme maaltijd. Bijvoorbeeld rijst met een grote groene salade.

Welk eetpatroon past bij jou?

Het belangrijkste is dat jij een eetpatroon vindt dat bij jou past. Alleen dan voel je je écht lekker in je vel, fit en energiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!