countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen 4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews check 17310 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews

Select your country and language

adANDORRA
atAUSTRIA
beBELGIUM
dkDENMARK
eeESTONIA
fiFINLAND
frFRANCE
deGERMANY
grGREECE
ieIRELAND
itITALY
lvLATVIA
ltLITHUANIA
luLUXEMBOURG
mtMALTA
mcMONACO
ptPORTUGAL
smSAN MARINO
skSLOVAKIA
siSLOVENIA
esSPAIN
seSWEDEN
nlTHE NETHERLANDS
cyCYPRUS
gbTHE UNITED KINGDOM
usTHE USA
vaVATICAN CITY
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

Natuurlijke en vegan cosmetica of toch niet?

Sophie Sophie 22 Feb 2018 Natuurlijke en vegan cosmetica of toch niet?

Labels, marketing claims en logo's op cosmeticaproducten kunnen nogal verwarrend zijn. Kreten zoals "vegan", "natuurlijk", "bio" en "cruelty free" geven de indruk dat veel producten natuurlijk en vegan zijn. Helaas is dit niet altijd het geval. Vandaag leg ik uit waarom en geef ik een aantal tips om echte natuurlijke en vegan producten te herkennen.

De aanleiding van dit artikel zijn de vele reviews op blogs en aanbevelingen in tijdschriften van zogenaamde "natuurlijke" producten die ook vaak "vegan" zouden zijn. Beiden tussen aanhalingstekens, want in mijn ervaring zijn deze producten dat vaak niet. Teveel bloggers en redacteuren geloven de claims op verpakkingen, zonder echt onderzoek te doen naar wat er precies in de producten zit. Ik begrijp dat ingrediëntenlijsten er vaak nogal ingewikkeld uitzien, ik herken ook niet altijd meteen alle ingrediënten. Wel vind ik het een beetje jammer, want zo werken veel publicaties (onbewust) mee aan de greenwashing van deze merken.

Wanneer is een product echt natuurlijk?

Over het algemeen verstaan we onder natuurlijke producten producten die enkel ingrediënten bevatten van natuurlijke oorsprong. Deze ingrediënten zijn wel vaak bewerkt, zodat ze in cosmetica gebruikt kunnen worden, maar niet zo bewerkt dat ze onder synthetische ingrediënten vallen. De producten moeten natuurlijk wel smeerbaar op de huid zijn en met elkaar gemengd kunnen worden tot een geheel. Onder natuurlijke ingrediënten vallen ook dierlijke ingrediënten. Het klopt dus niet dat natuurlijke producten altijd "plantaardig" zijn, of enkel gewonnen worden uit planten. Dieren worden namelijk ook als natuurlijk gezien, dus natuurlijke cosmeticaproducten kunnen ingrediënten zoals bijenwas, lanoline maar ook dierlijke vetten bevatten. Natuurlijk betekent dus niet altijd diervriendelijk.

Vaak wordt op de verpakking van natuurlijke producten aangegeven wanneer een product 100% natuurlijk is. Maar hier wordt de consument ook vaak in de war gebracht, door bijvoorbeeld de volgende claims:

"Bevat natuurlijke ingrediënten."

"Van plantaardige oorsprong."

"Natuurlijk / Natural / Bio / Eco"

In veel gevallen zijn producten met bovenstaande claims niet helemaal natuurlijk. Waarom niet? Omdat bovenstaande weinig inhoudt, de claims niet wettelijk beschermd zijn en meestal wordt hier gerefereerd naar een aantal ingrediënten in het product, niet het gehele product. Ingrediënten van "plantaardige oorsprong" kunnen zo bewerkt worden, dat het eindproduct verre van natuurlijk is. Wil je zekerheid hebben, dan kan je het beste letten op erkende keurmerken. De volgende logo's op verpakkingen geven bijvoorbeeld garantie dat het een echt natuurlijk product betreft:
 

Waarom natuurlijke cosmetica niet altijd natuurlijk is en vegan niet altijd vegan betekent Cosmos, NaTrue & BDIH


Steeds meer natuurlijke cosmeticaproducten hebben een herkenbaar logo op de verpakking staan. Producten zonder zo'n logo kunnen nog steeds natuurlijk zijn. Twijfel je en staat de ingrediëntenlijst vol onbekende termen, vraag het dan na bij het merk zelf. De meeste natuurlijke(re) merken geven tevens op hun website uitleg over de gebruikte ingrediënten. Je verdiepen in ingrediënten kan natuurlijk ook. Neem bijvoorbeeld de ingrediënten door van je favoriete producten en google alles wat je niet herkent. Zo leer je langzaam steeds meer ingrediënten herkennen en kan je een keuze maken die bij jou past.

Wanneer is een product echt vegan?

Een cosmeticaproduct is pas echt veganistisch wanneer er geen dierlijke ingrediënten inzitten en het product niet op dieren is getest. Over het algemeen worden "vegan" producten van merken die overige producten nog wel op dieren testen niet als vegan beschouwd. Denk aan een L'Oréal die onlangs met een "vegan" haarverzorgingslijn uitkwam, terwijl ze hun overige producten nog wel op dieren laten testen. Vegan producten hoeven niet perse natuurlijk of plantaardig te zijn. Veel chemische ingrediënten zijn bijvoorbeeld ook vegan, maar niet natuurlijk.

Het grootste misverstand dat ik voorbij zie komen zijn producten die geen dierlijke ingrediënten bevatten, maar die wel nog op dieren getest worden. Veel merken en webshops prijzen deze producten als "vegan" aan, maar vergeten even dat er alsnog dieren misbruikt en gedood worden tijdens de dierproeven op deze producten. Deze producten zijn per definitie dus niet vegan, maar toch worden ze wel zo op de markt gezet. Erg jammer, want zo worden veel consumenten in de maling genomen en krijgen deze merken onterecht een diervriendelijk imago.

Voor vegan producten bestaan er ook certificeringen. Dit zijn de bekendste twee:
 

Waarom natuurlijke cosmetica niet altijd natuurlijk is en vegan niet altijd vegan betekent PETA & Vegan Society


Een ander konijntje, zoals bijvoorbeeld van Cruelty Free International, staat niet garant voor vegan producten. Dit houdt enkel in dat de producten dierproefvrij zijn, maar nog wel dierlijke ingrediënten kunnen bevatten. Op mijn dierproefvrije lijst kenmerk ik elk vegan merk met een "V+". Alle producten van deze merken zijn 100% dierproefvrij en 100% vegan.

Marketingclaims & verkooppraatjes

Er is steeds meer vraag naar natuurlijke en vegan producten, waardoor fabrikanten steeds meer reclame maken voor hun "natuurlijke" en "vegan" producten. Omdat beide termen niet beschermd zijn, net zoals "dierproefvrij" en "eco" bijvoorbeeld, mogen ze onbeperkt gebruikt worden, zonder consequenties. Daarom is het aan jou als consument extra belangrijk om door de marketing en verkooppraatjes heen te kijken en onderzoek te doen.

Besef ook dat veel publicaties, van tv programma's tot tijdschriften en blogs, betaald worden om reclame voor deze producten te maken. Ze zullen dus minder kritisch zijn en bepaalde claims klakkeloos overnemen. Wees dus kritisch en geloof geen claims zonder bewijs en doe onderzoek naar de bedrijven. Staat een bedrijf dat opeens met een "bio" of "vegan" lijn komt niet echt bekend om hun duurzame en diervriendelijke beleid, wees dan extra sceptisch. Waarschijnlijk gaan ze op dit moment met een trend mee, maar bieden ze geen echte natuurlijke of vegan producten aan.

Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor dierproefvrije claims, daar schreef ik al eerder over in bijvoorbeeld dit artikel. Het vergt dus wat meer onderzoek om erachter te komen welke merken je kunt vertrouwen, maar gelukkig bieden verschillende logo's wel houvast. Wil je daarnaast nog meer zekerheid, dank is het handig om je eens te verdiepen in ingrediënten - zo kan je de beste keuze voor jou persoonlijk maken.