• gratis verzending vanaf €50,-
  • gratis retourneren
  • binnen 1 tot 3 werkdagen in huis
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

Kun je je baby plantaardig voeden?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Nu dat ik zwanger ben, poppen er opeens vragen in mij op waar ik nooit eerder bij stil heb gestaan, zoals deze vraag: Als koemelk zo slecht is voor je botten en zelfs kan zorgen voor botziektes, waarom stoppen we onze pasgeboren baby’s er dan mee vol? Zijn er überhaupt plantaardig alternatieven en wat zijn dan de verschillen ten opzichte van koemelk? Omdat deze vragen waarschijnlijk niet alleen door mijn hoofd spoken, maar door het hoofd van meerdere vegan mama’s, deel ik mijn bevindingen in dit artikel. Ik kan al direct verklappen dat je je baby prima plantaardig kan (op)voeden!

Wat een vegan baby nodig heeft:

Een veganistische baby heeft eigenlijk niks anders nodig dan een gewone baby. Logisch toch? Het is daarom als mama belangrijk om te weten wat je baby nodig heeft. Kortom, welke voedingsstoffen zijn belangrijk? Ik zoom nu specifiek in op de voedingsstoffen die jouw baby het eerste jaar nodig heeft.

Vegan en borstvoeding

Eet jij plantaardig en geef je je baby borstvoeding, houd er dan rekening mee dat je B12-supplementen slikt. Je baby hoeft dat dan niet te doen. Tijdens mijn zwangerschap was mijn mijn ijzergehalte wat aan de lage kant, dus ook daar zou ik tijdens het geven van borstvoeding extra alert op moeten zijn. Gelukkig krijg je bij de verloskundige een check en weet je dus ook of je bepaalde voedingsstoffen te kort komt en hoor je waar je extra op moet letten. 

baby-plantaardig-voeden-vegan flesvoeding

Vegan en flesvoeding

Kies je ervoor om geen borstvoeding te geven, of wellicht lukt het niet, dan is het goed om te weten dat flesvoeding een hele goede optie is en ook plantaardig kan. Deze plantaardige zuigelingenmelk verzekert de normale groei en ontwikkeling van je baby.

Merken plantaardige zuigelingenmelk

Let op! Niet aangepaste soja-, koe- of andere melk wordt afgeraden voor zeer jongen kinderen.

Vaste, plantaardige voeding

Na ongeveer 6 maanden stap je over het algemeen over op vaste voeding. Daarbij wordt aangeraden om vooral te kijken naar de ontwikkeling van je kind. Sommige kindjes tonen al snel interesse in eten, de ander wat later. 

Enkele aandachtspunten zijn energiebehoefte, eiwitten, calcium, vitamine D, vitamine K en omega-3. Op VeganWiki vind je ook een overzicht van plantaardige potjesvoeding voor je baby. Ook heel handig om te raadplegen 😉 

 

Energiebehoefte

Vermijd waterig of vezelrijk voedsel, omdat de baby dan al vol zit voor de baby genoeg energie binnen heeft. Kies voor kleine, maar meerdere maaltijden per dag. Verstandig gebruik van vetten uit onder meer avocado’s, noot- en zaadpasta, olijf-, lijnzaad- of walnootolie zorgt voor broodnodige geconcentreerde en gezonde caloriebronnen. Gedroogde vruchten (geweekt in een beetje water en nadien gepureerd) hebben eveneens een hoge caloriewaarde – vele baby’s vinden ze bovendien lekker.

 

Eiwitten

Wanneer je baby acht maanden is, kun je eiwitrijk voedsel introduceren. Denk aan zeer gaargekookte granen en bonen zijn zoals quinoa, rijst, haver, erwtjes en linzen of gepureerde tofu. Komt een soja-allergie voor in de familie? Dan is het slim om te wachten met de introductie van soja tot de leeftijd van ongeveer een jaar.

 

Calcium

Amandel-, hazelnoot-, of sesamzaadpasta’s zijn niet alleen goede eiwitbronnen maar ook rijk aan calcium en zink. Groene bladgroenten kun je geven in de vorm van geconcentreerde groentesappen (gezeefd, want een teveel aan vezels overprikkelt de jonge darmpjes), in combinatie met sinaasappelsap om een betere opname van de mineralen te verzekeren.

 

Vitamine D en K

Als je kind aan weinig zonlicht wordt blootgesteld (bijvoorbeeld in de winter) of een donkere huidskleur heeft is het nodig om hem of haar extra vitamine D en K te geven. Doe dit altijd in overleg met een kinderarts of diëtist.

 

Goede basis en omega-3

Aardappelen vormen sinds jaar en dag de basis voor groentepapjes, maar probeer ook eens wortels, rapen, zoete aardappel of pompoen. Ze bevatten meer voedingsstoffen per calorie. Je kan de groentepap verrijken door er eenvoudigweg wat lijnzaad-, hennepzaad- of walnootolie aan toe te voegen. Het voorziet je baby van essentiële omega-3-vetzuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!