Breng je een bezoekje aan Berlijn, New York of Antwerpen, dan zie je een gemene deler: plantaardig eten lijkt een nieuwe obsessie te zijn. Vegan is mainstream. Ook niet gek als je je bedenkt dat vegan eten gezonder is dan vlees eten . Zelfs ketens als New York Pizza, Domino’s en Burger King bieden nu vegan maaltijden aan. Had iemand dit vijf jaar geleden kunnen voorspellen? Dat veganisme al jaren groeit is duidelijk en zichtbaar. Kijk maar naar de steeds groter wordende schappen gevuld met plantaardige producten in de Albert Heijn en Jumbo . Had iemand kunnen voorspellen dat deze vegan levensstijlkeuze van vreemde eend naar mainstream zou gaan?
Vegan ging van raar naar mainstream
De kloof van raar naar normaal
Alle technologieën en nieuwe gedragingen, zoals de vegan lifestyle, hebben deze barrière moeten doorstaan om zo van een minderheidspositie naar een meerderheidspositie te stappen. De mobiele telefoon, Facebook en het rookverbod zijn allen over deze kloof gesprongen en zijn nu niet meer weg te denken in ons leven. Producten als de Segway en Dr Pepper hebben de sprong niet kunnen maken.
Waarom wordt het een wel opgenomen en het ander niet?
Er zijn twee manieren waarmee nieuwe technologie, overtuigingen of gedragingen worden overgenomen.
1. De adoptie van het nieuwe vindt grotendeels plaats door bewuste individuele actie. Dit gaat langzaam.
2. Zodra iets zich aandraagt als het nieuwe normaal, bereikt het de kritische massa. Adoptie vindt dan veel sneller plaats door sociale imitatie. Oftewel na-aapgedrag of kuddegedrag. Daar zijn wij mensen nou eenmaal goed in.
Plantaardig is sociaal geaccepteerd
Iets wat nieuw is, is raar. En iets wat raar is, brengt het risico van sociale schaamte met zich mee. Zo werd je een jaar geleden nog belachelijk gemaakt voor het doen van je online boodschappen. Vindt echter 10% van de mensen dit normaal, dan verandert de dynamiek rondom het nieuwe product. Op diezelfde manier verandert ook de dynamiek van eten. Op dit moment verwachten we van restaurants dat ze twee vegetarische en twee veganistische maaltijden op de menukaart presenteren. Het aanbod van vleesvervangers wordt groter en het veganistische eten wordt minder saai. Zodra een gezinslid nu overstapt op plantaardige voeding, dan worden de gezinsmaaltijden standaard vleesvrij gemaakt. Voor de vleeseters wordt het vleesje eventueel apart gebakken. Kortom, wanneer een gedrag de kloof kruist, groeit de acceptatie met verrassende snelheid. En zo werd vegan mainstream.
Hoe je beïnvloed wordt door anderen
De grootste invloed op de vraag of mensen plantaardig eten in een restaurant, of de keuze valt op dat ene speciaal biertje, is of er al iemand anders in dat restaurant is die dat doet. Iemand die jij kunt volgen. Na-apen. Net hoe je het wilt noemen. We worden nou eenmaal onbewust beïnvloed door de mensen om ons heen. Of we nu willen of niet.