• gratis verzending vanaf €50,-
  • gratis retourneren
  • binnen 1 tot 3 werkdagen in huis
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
  • 100% natuurlijk, vegan & dierproefvrij
No products in the cart.
Monique Schoofs
Monique Schoofs

Auteur | Eigenaar BE VEGAN

Nieuwste artikelen:

Gezond afvallen door veganistisch eten

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Er dwarrelt verwarring door de lucht, dus ik laat ik de lucht is klaren. Veganisme is geen dieet! Nee, veganisme is een leefstijl. Dat is echt even wat anders. In mijn ogen, volg je een dieet omdat je wilt afvallen of gezonder wilt leven, maar voornamelijk omdat je een korte termijn doel hebt: snel kilo’s kwijtraken, bijvoorbeeld. Een leefstijl is echt voor de lange termijn. Een vegan leefstijl in dit geval, doe je vanwege je compassie voor dieren, omdat je ervan overtuigd bent dat het beter is voor je gezondheid en/of beter is voor het milieu. Betekent dat dat je niet kunt afvallen met een vegan leefstijl? Jawel, hoor. Hoe je dat gezond doet, leg ik je uit. 

Voor de duidelijkheid, ik ben geen diëtist.Ik deel in dit artikelen zowel feiten als mijn eigen ervaringen en zal het onderscheidt hierin duidelijk kenbaar maken. 

vegan food vegan statistieken

Wil je veganist zijn?

De vraag is allereerst of je je comfortabel voelt bij deze leefstijl. Nu klinkt het net alsof je je moet bekeren en dat is het dus niet. Maar, je moet het wel ‘voelen’ om het een makkelijkere journey te laten zijn. Anders wordt het net zo’n strijd die je voert met alle andere (crash)diëten. Dat werkt niet. 

Gezond afvallen

Wil je afvallen, om welke reden dan ook, dan is het in mijn ogen altijd belangrijk dat je dat op een gezonde manier doet. Een crash dieet werkt niet. En alleen maar chips en friet eten, maar dan wel heel weinig en verder niets, is ook niet echt gezond.

vegan-afvallen-vegan ontbijt soja yoghurt mango papaya

De holy grail: whole food plantbased 

Met een plantaardige whole food plantbased dieet kun je wel gezond afvallen. Zo’n plantaardig voedingspatroon bestaat uit gevarieerd, kleurrijk en zo veel mogelijk onbewerkt voedsel. Je kunt dan denken aan groente, fruit, noten, zaden, peulvruchten en granen. Let op: neem wel altijd extra vitamine B12. 

En, wat ook leuk is – je hebt geen honger tijdens het afvallen! Groente en fruit nemen veel meer ruimte in je maag dan dierlijke voeding met een hoger vetpercentage. Hierdoor raak je sneller vol terwijl je minder calorieën binnenkrijgt. Zo kun je je dus vol eten en toch minder calorieën binnenkrijgen en dus afvallen zonder honger. 

vegan-afvallen

De juiste balans

Een gezonde balans tussen plantaardige eiwitten, voldoende vezels en krachtige antioxidanten, is belangrijk aldus Tom en Cilla. 

  • Eiwitten: haal je uit groente, fruit, granen etc. Check hier de volledige lijst aan plantaardige eiwitten.
  • Vezels: haal je uit groente, fruit, noten, zaden en granen
  • Antioxidanten: haal je uit groente, fruit, peulvruchten, noten etc.

Tip: probeer bij elk gerecht zoveel mogelijk kleur toe te voegen. 

Wat eet je dan?

Met deze recepten heb je een voorbeeld van hoe een dag eruit ziet met plantaardige voeding. 

Mijn ervaring 

Ook ik ben deze verandering ondergaan en ben afgevallen door vegan te eten. Dat ging als volgt.Ik wilde graag op een gezonde manier afvallen, zonder drastische wendingen of crashdiëten. Het mocht dus best even duren. Al met al ben ik in 1 jaar tijd 8 kilo afgevallen. 

Was dat moeilijk? Ja en nee. Ja, het vergt discipline, omdat je er ‘zo lang’ over doet. Anderzijds, veranderde ik langzaam mijn leefstijl en dus ook eetpatroon, waardoor het het nieuwe normaal werd voor mij. En dan is het opeens niet meer zo moeilijk.

Ik hield gedurende deze periode bij hoeveel calorieën ik binnenkreeg en zorgde dat ik meer verbrande dan ik at. Maar wat ik at was gezond en vers, dus veel groenten, fruit, zaden en noten en geen boter, kaas en eieren. Ook kookte ik met zo min mogelijk met behulp van pakjes en zakjes, maar gewoon puur natuur. 

Elke week testte ik 2 tot 3 nieuwe recepten, omdat je toch even opnieuw moet leren koken. Want ook al at ik niet super veel vlees voorheen, mijn maaltijden waren wel altijd gebaseerd rondom vlees. En nu stonden de groentes opeens in de hoofdrol. Dat is toch even wennen, dus ik dook de vegan recepten in en maakte ze mij stap voor stap eigen. 

Een fijne bijkomstigheid is dat mijn smaak zich opnieuw ging ontwikkelen. Zoet eten, en dan vooral niet-natuurlijk eten, was opeens immens zoet. En geloof mij, ik was gek op stroopwafels, maar vond ze opeens zoooo belachelijk zoet. 

Ik heb mijn resultaat behaalt, zit goed in mijn strakkere vel en voel mij fitter dan ooit. Ik ben blij met deze stap en blijf lekker vegan eten. Nu val ik niet meer af omdat ik mijn balanspunt heb bereikt; met mijn huidige eetpatroon, kom ik niet aan en val ik niet af. En dat is helemaal goed.

Wist je dat je niet alleen je voeding kunt veganizen, maar ook je cosmetica?

Je leest het goed. Ook in cosmetica zitten vaak dierlijke ingrediënten verwerkt. Val je daarvan af? Nee. Maar je voorkomt wel dierenleed en maakt een kleinere impact op het milieu. Ook fijn toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS e-book

>> dierlijke ingrediënten verstopt in cosmetica

Laat je mailadres achter en ontvang het gratis e-book direct in je mailbox!